Oppimispelejä kirjaimista kiinnostuneelle: Opetellaan Sanaralli ja Opetellaan Kirjaimia ja sanoja

6-vuotiaamme on juuri oppimaisillaan lukemaan, ja kaikki kirjaimiin ja lukemiseen liittyvä kiinnostaa häntä kovasti. Mainostauluista ja maitopurkeista luetaan nyt juuri niitä ensimmäisiä sanoja. Nyt testissä oli kaksi Tacticilta arvioon saatua oppimispeliä: Opetellaan – Sanaralli ja Opetellaan – Kirjaimia ja sanoja.

Kumpikin on suunnattu juurikin lukemisesta ja kirjaimista kiinnostuneille yli neljävuotiaille eli ihan nappiosumia tähän kohtaan. Pelaamisessa on innolla mukana myös 4-vuotias pikkuveli.

Opetellaan: Sanaralli

Ikäsuositus: 4-10
Pelaajamäärä: 2-4
Peliaika: 20 min

Sanarallin laatikossa on kaksi eri peliä: bingotyyppinen Sanaralli ja lajittelupeli. Näistä ensimmäisessä on kaksi vaihtoehtoista pelitapaa: vaativampi jo sanojen alkukirjaimia tunnistavalle pelaajalle ja helpompi, jossa riittää, että tunnistaa asioiden ominaisuuksia ja osaa nimetä asioita kuvasta. Vuorolla käännetään esiin kortti, josta nimetään asia, ja täytetään vastaava ruutu omasta bingoruudukosta – käytännössä siis sanan alkukirjain tai helpommassa versiossa ominaisuus, kuten vihreä tai pyöreä. Tiimalasi määrää pelivuoron pituuden, ja kortteja saa suorittaa niin monta kuin hiekan valuessa ehtii.

Opetellaan Sanaralli lautapeli

Mukana on myös erikoiskortteja. Osa korteista on yhdessä tehtäviä, eli nopein pelaajista saa sanoa sanan kortista. Lisäksi mukana on lisää ja poista bingomerkki -kortteja, joilla saa joko lisätä merkin mihin kohtaan tahansa omassa ruudukossa tai poistaa yhden merkin. Voittaja on se, joka saa ensimmäisenä täyden suoran.

Opetellaan Sanaralli lautapeli

Kuusivuotiaalta kirjainbingo sujuu hienosti, ja aikuisen kanssa pelatessakin on muutamasti voitto tullut, erityisesti, jos korttituuria on ollut mukana. On hauska seurata, kuinka hän osaa jo taktikoidakin, eli etsiä korteista juuri niillä kirjaimilla alkavia sanoja, joita suoran muodostamiseksi tarvitsisi. Meillä ei aiemmin ollutkaan lapsilla yhtään bingo-tyyppistä peliä, joten pelimuotokin oli uusi.

Nelivuotiaalle Sanaralli on vielä varsinaisilla säännöillä liian nopeatempoinen. Hän keksii kyllä helposti sanan kortista, mutta sen yhdistäminen laudalla oleviin ominaisuuksiin on vaikeaa. Sen sijaan nelivuotiaan kanssa on kiva tutkia rauhassa kortteja ihan muuten vain ja pohtia mikä kuvan asioita yhdistää. Korteissa on aina johonkin teemaan liittyvä kuvitus: jossakin kortissa voi olla vaikkapa vaatteita, toisessa vesieläimiä ja kolmannessa soittimia.

Opetellaan Sanaralli lautapeli

Lisäksi Sanarallin laatikosta löytyy lajittelupeli. Siinä on hauskasti hyödynnetty Sanarallin merkkauslaattoja, joista jokaisen kääntöpuolelta löytyy kuva. Pelaajan tulee ryhmitellä kuvien asioita ja esineitä, eli hän etsii kolme toisiinsa liittyvää asiaa. Kun hän sanoo ääneen, mikä niitä yhdistää, hän saa merkit itselleen. Näitä kolmen merkin ryhmiä kerätään, ja niitä eniten itselleen keksinyt voittaa. Aikuinen-lapsi -pelissä aikuisella on tässä etulyöntiasema, ja me pelasimme tätä enemmän yhteistyöpelinä idealla ”yritetään saada kaikki merkit sopimaan johonkin ryhmään”. Jos joitain merkkejä jää yli, pitääkin olemassa olevia ryhmiä purkaa ja ryhmitellä uudelleen, jotta kaikki saadaan käytettyä.

Opetellaan Sanaralli lautapeli

Opetellaan: Kirjaimia ja sanoja

Ikäsuositus: 4+
Pelaajamäärä: 1-2
Peliaika: 10-15 min

Pelissä pääosassa ovat pussukassa olevat kirjainlaatat, joita käytetään neljässä eri pelivaihtoehdossa: Kirjainpeli, ABC-käärme, Sanasoppa ja Pip! Näistä kirjainpeli ja ABC-käärme eivät varsinaisesti ole pelejä, vaan kirjainpuuhaa, jota lapsi voi puuhata yksin tai aikuisen kanssa. Sanasoppa ja Pip! puolestaan ovat sananmuodostuspelejä, joita voi pelata kaksi tai useampi pelaaja sitten, kun sanojen muodostus onnistuu.

Kirjainpelissä lapsi käyttää kirjainlaattoja ja pelilautoja, joissa on kuva ja vieressä ruudukko, johon kuvaa vastaava sana on tarkoitus kirjoittaa. Vaikeustasoja on kolme: helpoimmalla tasolla kaikki sanan kirjaimet on painettu lautaan, keskitason laudoilla on osa kirjaimista ja vaikeimmassa versiossa ei apukirjaimia ole lainkaan. On mainiota että sekä 4- että 6-vuotias voivat näillä laudoilla harjoitella sanojen kirjoittamista omalla taitotasollaan. Nelivuotias käyttää helpoimpia lautoja ja 6-vuotias keskitason lautoja. Molemmat kokevat onnistuvansa hienosti!

Opetellaan Kirjaimia ja sanoja

ABC-käärme on niinkin simppeli, että siinä kirjainlaatat on tarkoitus järjestää käärmeeksi pöydälle aakkosjärjestykseen. 6-vuotiaalle järjestäminen on mieluista puuhaa. Nelivuotias osaa jo aakkoslaulun, mutta ei vielä tunnista kaikkia kirjaimia, joten apuun tarvitaan vielä aikuista. Tätä voisi myös pelata kisaamalla toista vastaan, mutta taitotasoltaan eritasoisille lapsille tämä on mukavampi harjoitus tehdä ihan omineen.

Opetellaan Kirjaimia ja sanoja

Sanasoppaa ja Pip!-peliä (hih!) meillä ei vielä päästy testaamaan, koska kirjoittaminen ei vielä 4- eikä 6-vuotiailta suju. Pelattavaa riittää siis vielä pariksi vuodeksi eteenpäin. Pip!-pelin nimi on sen verran hämmentävä, että noinkohan sitä on ihan loppuun asti mietitty – tai sitten juurikin on. Ja onhan näitä ollut ennekin, 1970-luvulla pelikonsoli oli näin hauskasti nimetty Pip-peliksi. Pelit muistuttavat vähän Scrabblea tai Alfabetia, mutta ilman pelilautaa, eli kirjainlaatoista muodostetaan sanoja. Sanasopassa yritetään kymmenestä kirjaimesta saada muodostettua mahdollisimman monta pitkää sanaa ja Pip!-pelissä nostetaan koko ajan uusia kirjaimia, kunnes saadaan sanoja muodostettua.

Lopuksi

On mielenkiintoista seurata lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimista. Ensin opetellaan oman nimen kirjaimet, sitten pikkuhiljaa hahmotetaan kirjaimet myös perheen ja kavereiden nimistä. Pelien avulla tätä intoa voi tukea ja toisaalta pelin avulla kirjainten ja sanojen maailmaan voivat innostua myös ne pikkukoululaiset, jotka kaipaavat tukea lukemisen alkutaipaleella. Kun oppiminen tapahtuu pelatessa, kirjaimet ja aakkoset tarttuvat mieleen kuin huomaamatta.

Koska lapset ovat taidoiltaan hyvin erilaisia ja kehittyvät eri tahtiin, on kiva, että kummastakin pelilaatikosta löytyy vaihtoehtoisia pelitapoja. Jos joku juttu ei vielä onnistu, voi kokeilla toista ja siirtyä haastavampaan pelitapaan sitten, kun toinen on käynyt helpoksi. Lautapelaajan näkökulmasta pelit ovat melko kepoisia, mutta oppimispuuhana oikein hyvin toteutettuja ja toimivia. Se, että samoilla komponenteilla pelataan montaa peliä, suorastaan kutsuu keksimään myös itse lisää erilaisia pelitapoja ja soveltamaan.

Pelit ovat osa Tacticin Opetellaan-oppimispelisarjaa. Sarjasta meille oli ennakkoon tuttu Osaan Itse! joka on pienten lasten vuorovaikutuksen harjoittelupeli yli 3-vuotiaille. Kirjoittamani arvio siitä löytyy Lautapelioppaasta.

Jätä kommentti

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus