Äiti Maa – tietopeli yhteistyöpelinä

Tietopeleissä on usein ”ongelmana”, että joku vaan yksinkertaisesti tietää enemmän. Tätä on pyritty ratkomaan monilla tavoin: monipuolisilla kysymyskategorioilla, mahdollistamalla arvaaminen tai peesaaminen vastauksessa jne. Äiti Maa -lautapelissä (2023) haastetta on lähestytty toteuttamalla tietopeli yhteistyöpelinä. Pelissä suojellaan planeettaamme yhdessä, ja temaattisestikin yhteistyöpelimuoto on mainio ratkaisu.

Ikäsuositus: 8+
Pelaajamäärä: 2-6
Peliaika: 45 min (vähemmän pienemmillä pelaajamäärillä)

Äiti Maa lautapeli tietopeli

Arvostelukappale on saatu Tacticilta.

Mistä on kyse?

Kyseessä on siis yhteistyötietopeli, jossa teemana on vastuullisuus ja ympäristön hyvinvointi. Pelin kysymykset on ripoteltu pyörivän pelilaudan laidoille. Sieltä ne siirtyvät sisemmälle, pyörivälle rinkulalle nopanheittojen perusteella. Sisärinkulalla liikkuu myös pelaajien yhteinen nappula, jonka sijainti määrittää, mihin kysymykseen vastataan.

Pelissä on neljä kysymyskategoriaa: ympäristösopimukset ja -käytännöt, kierrätys ja kestävä kulutus, uhanalaiset lajit ja luontokato sekä ympäristötaidot ja -koulutus. Kysymykset ja pelin taustatutkimus on toteutettu yhteistyössä Lapin yliopiston kasvatustieteen opiskelijoiden kanssa. Heillä opintoihin on kuulunut pelisuunnittelua. Itsekin mm. kasvatustieteitä aikanaan opiskelleena täytyypä todeta, että kuulostaa mahtavalta.

Kaikki pelaajat vastaavat kysymykseen yhtä aikaa vastausmerkkejä käyttäen. Oikeita vastauksia pitää olla pelaajamäärästä ja kysymyksestä riippuva määrä. Jos oikeita vastauksia ei ole riittävästi, yksi kysymyskortti ulkoreunalta korvataan vahinkokortilla, jonka vuoksi lautaa pyöräyttäessä uutta kysymyskorttia ei välttämättä siirrykään sisemmälle kehälle. Vahinkokortti voi tulla myös nopasta.

Pelin alussa jokainen pelaaja saa oman tavoitekortin, joka toteutetaan vastaamalla oikein tiettyjen kategorioiden kysymyksiin. Jos kaikki tavoitekortit saadaan toteutettua, on peli voitettu. Jos vahinkokortteja tulee liikaa, on voittaminen vaikeaa ja lopulta mahdotonta: kun ulkokehällä on 10 vahinkokorttia, on peli hävitty.

Kokemuksia pelistä

12-vuotias: Tykkään tästä pelistä. Kysymykset on monipuolisia ja mukavan vaikeita. Ei aina ilmiselviä ja pitää miettiäkin. Eikä haittaa, jos vastaa johonkin väärin.

Toteutus yhteistyöpelinä on toimiva ratkaisu. Ei haittaa, jos kaikki eivät tiedä vastausta tai joku joutuu arvaamaan. Kysymyksetkin ovat vaikeustasoltaan mukavan vaihtelevia. Pelatessa tulee vastaan kysymyksiä, jotka ovat aikuiselle helppoja ja lapsille vaikeita, ja toisaalta välillä lapset (13- ja 12-vuotiaat) muistavat koulusta jonkun yksityiskohdan, jota aikuiset eivät tiedä. Välillä kysymykset ovat kaikille ihan uppo-outoja.

Pelin kysymykset herättävät myös monesti pohtimaan asiaa syvemmin ja herättelevät pelaajia keskustelemaan aiheesta (toki vasta vastaamisen jälkeen…). Teema on tosi tärkeä, mutta harvemminpa sitä tulee aloittaneeksi spontaanisti keskustelua tällaisista aiheista.

Tavoitekortteja on toteutettavaksi pelaajien määrän verran, joten mitä enemmän pelaajia on, sitä useampaan kysymykseen on vastattava onnistuneesti. Kaksinpelin pelasimme vartissa, mutta nelinpeliin menikin lähemmäs tunti. Kaksinpelejä voi siis helposti pelata helposti useammankin putkeen, mutta nelinpeli on isompi haukkaus.

12-vuotias: Hauskasti tehty, kun ei ole pelkästään tuuripeli mutta ei taitopelikään eikä ole liian vaikea.

Noppatuurilla on jonkun verran vaikutusta, sillä se määrää, mikä tai mitkä kysymykset tulevat sisäkehälle vastattavaksi. Lisäksi noppa voi antaa myös suoraan vahinkokortteja, mikä meillä on muutamasti ratkaissut pelin. Omia valintojakin kuitenkin voi tehdä. Kahden nopan tulos määrää, miten sisäkehä kohdistetaan, mutta vaihtoehtoisia kohdistuksia on aina kaksi, eli pelaajat voivat valita kumpi on pelitilanteeseen parempi. Myös sillä on merkitystä, mihin suuntaan ja minkä verran pelinappula liikkuu. Noppa kertoo vain liikkeen maksimimäärän. Pääosassa ovat kuitenkin kysymykset ja niihin vastaaminen, niinkuin triviapelissä pitääkin.

Peli sopii hyvin perheille, joita ympäristöasiat kiinnostavat. Tämän pelin avulla kiinnostusta voi myös herätellä. Näkisin myös, että tämä olisi aivan erinomainen koulussa pelattavaksi – toki pelejä tarvittaisiin silloin luokkaan muutama kappale.

Jätä kommentti

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus