Arviossa 7 Wonders Architects -lautapeli

Joka vuosi on pari lautapeliä, jotka antavat oman leimansa pelivuodelle meidän perheessä. Vuonna 2022 7 Wonders Architects tuntuu olevan sellainen hittipeli, nimenomaan koko perheen pelinä – tässä tapauksessa pelaajina meillä 10 – ja 12 vuotiaat ja perheen aikuiset.

Ikäsuositus: 8 +
Pelaajamäärä: 2-7
Peliaika: 25 min

Asmodee Nordicsille kiitos arvostelukappaleesta!

Mistä on kyse?

Antonio Bauzan suunnittelemassa 7 Wonders Architects -pelissä rakennetaan maailman seitsemää ihmettä, tai oikeastaan x määrää ihmettä riippuen pelaajien määrästä (mukaan mahtuu siis jopa seitsemän pelaajaa!). Jokaisella pelaajalla on oma laatoista rakentuva ihme sekä korttipakka, joka asetetaan vasemmalle puolellesi. Lisäksi keskellä on yhteinen korttipakka ja muutamia edistys- ja sotamerkkejä. Peli voi alkaa!

Vuoron toiminnot ovat tosi simppelit. Voit ottaa kortin joko keskellä olevasta korttipakasta sokkona tai oikealta tai vasemmalta puoleltasi naamapuoli ylöspäin olevasta pakasta. Kortti pelataan saman tien pöytään ja toimitaan sen mukaisesti.

Kortteja on viidenlaisia:

  • Vihreitä tiedekortteja, joita keräämällä voi saada teknologialaattoja. Näillä saa erilaisia bonuksia pelin aikana tai pisteitä lopussa.
  • Sinisiä pistekortteja, jotka antavat pisteitä. Osa korteista antaa hetkellisesti myös oikeuden kurkata keskikortti oman vuoron aluksi.
  • Harmaita resurssikortteja, joilla rakennetaan omaa ihmettä ihmelaatoilla olevien ehtojen mukaisesti. Osasta laatoista saa ihmekohtaisen bonuksen: toiminnon tai pisteitä.
  • Keltaisia rahoja, jotka ovat jokeriresursseja.
  • Punaisia sotavoimakortteja, joilla kerrytetään armeijaa. Osa näistä korteista horjuttaa rauhaa ja vaikuttaa sodan alkamishetkeen. Sodassa verrataan omaa ja naapuripelaajien armeijaa ja saadaan pisteitä tuloksen mukaan.

Peli päättyy, kun joku pelaajista saa ihmeensä rakennettua. Eniten pisteitä kerännyt voittaa. Siinä peli kaikessa yksinkertaisuudessaan on, muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta.

Kyse on siis settienkeräyspelistä: keräillään erilaisia erilaisten ja samanlaisten symbolien korttinippuja. Pisteitä saa ihmeen rakentamisesta, joistakin edistysmerkeistä, sotavoitoista ja pistekorteista. 7 Wonders Architects on nopeasti ohi. Kesto on vain noin 25 minuuttia, jopa vähemmän. Lyhyt, suoraviivainen ja helppo strategiapeli sellaista kaipaavalle – esimerkiksi meidän perheelle.

Kokemuksia pelistä

Peli on säännöiltään suoraviivainen ja helppo. Ohjeet on luettu hetkessä ja pelin aikana ei tarvitse tarkistella kuin edistysmerkkien merkityksiä. Niidenkin symbolit ovat alun ihmettelyn jälkeen selkeät. Aloituskynnys on siis matala.

Tuurilla on iso osansa pelissä. On tuurista kiinni mitä kortteja valittavaksesi osuu, mitä toki lieventää se, että valinnanvaraa on. Kun saat tietyn setin kerättyä, se on pakko pelata heti, eli et voi taktikoida ja säästää kortteja myöhemmäksi ja fiksumpaan tarkoitukseen. Omat valinnan mahdollisuudet ovat siis melko rajatut.

Vaikka peli onkin ollut mieluinen meillä koko perheen pelinä, eivät minun ja pelin ensihetket eivät olleet ihan niin ruusuisia: pelasin peliä ensin puolison kanssa ja odotimme jotain enemmän. Vähän sama fiilis jäi viikoittaisen peliporukan kanssa: peli on tosi helppo ja nopea, mutta tuolla porukalla kaipasimme jotain syvempää ja vähemmän tuuripitoista. Paljon pelanneiden lastemme kanssa tämä toimii kuitenkin erinomaisesti, eli kevyempää peliä etsivälle tämä voi olla erinomainen valinta.

Erityismaininta vielä komponenteille. Yhden ihmeen komponentit (kortit ja laatat) sekä ihmekohtaisen erityisominaisuuden ohje ovat näppärästi rasioissa, joten setup on nopea, ja pelilaatikko pysyy järjestyksessä. Mietin jo, onko tämä jo vähän överiä, mutta onhan se näppärää. Muutenkin komponentit ovat laadukkaat.

7 Wonders Architects vs 7 Wonders

Loppuun sitten se väistämätön, eli miten peli vertautuu alkuperäiseen 7 Wondersiin vuodelta 2010. Samaahan siinä on varsinkin temaattisesti: ihmeiden rakennusta korteilla. Symbolitkin ovat samoja/saman oloisia. Pelissä tehdään samantyyppisiä valintoja: haluanko keskittyä pisteisiin, sotavoimiin vai teknologioihin?

Alkuperäisessä pelissä mekaniikkana on korttien draftaus, eli jokainen valitsee kädessä olevista korteista yhden, antaa loput seuraavalle, valitsee yhden, antaa loput seuraavalle jne. Näin olet pikkuhiljaa selvillä mitä kortteja kiertää, ja voit vaikuttaa siihen mitä toinen saa valittavaksi, mikä pitää ottaa heti, minkä voit ottaa vasta myöhemmin.

Arkkitehtiversiossa valittavana on vain kaksi korttia tai kolmas sokkona, eikä tulevista korteista tiedä mitään. Kuitenkin ottamalla jomman kumman näkyvillä olevan kortin, vaikutat aina myös pelikaverisi valittavina oleviin kortteihin. Näin tekemällä voit toki myös paljastaa pakasta valittavaksi vielä paremman kortin. Käytännössä valinnanvaraa ja vaikutusmahdollisuuksia tässä on kuitenkin paljon vähemmän, mikä keventää peliä.

Ihmeiden rakentaminen on myös paljon konkreettisempaa arkkitehtiversiossa – laatoista rakentuu pöydälle ihmeen kuva, kun 7 Wonders-pelissä ihme ”rakentuu” vähemmän konkreettisesti korteilla. Tämäkin osaltaan tekee pelistä helpommin lähestyttävän.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

Create your website with WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: