Peliarviossa Arvaa missä?

Arvaa missä? (2019) on Tacticin perhepeli, jossa pelaajat ovat vakoojakoulun oppilaita. Kukin oppilaista on vuorollaan vakooja, jota muut etsivät, ja lopuksi katsotaan kuka vakoojista on ollut paras piiloutuja. Meillä 8-vuotias on tykästynyt peliin ja siksi se on meidän pelipaljoudessa päässyt tasaisesti pöydälle.

Arvaa missä? Lautapelin laatikko

Ikäsuositus: 7+
Pelaajamäärä: 2-4
Peliaika: 20 min +

Mistä on kysymys?

Vakooja päättää mihin pelilaudan ruuduista piiloutuu ja merkitsee tämän omaan lehtiöönsä. Vakoojalla on päässään päheät pahvilasit, jotka estävät silmien liikkeen näkemisen. Tuunasimme lasit kuminauhalla, niin ne pysyvät paremmin päässä. Muut pelaajat ovat etsiviä, jotka pyrkivät löytämään vakoojan. Tämä saa pisteitä sen mukaan montako minuuttia toisilla kestää etsiä hänet. Minuutit ovat pelin sisäistä aikaa, kyse ei siis ole oikeista minuuteista. Etsimiseen käytetään apuvälineitä, jotka kuluttavat minuutteja niihin merkityn määrän.

Vakoojan välineet

Valittavana on kolme apuvälinekorttia, joista etsivät valitsevat yhteistuumin yhden kerrallaan käytettäväksi. Jokainen kortti etsii jonkin tietyn alueen pelilaudalla ja kuluttaa tietyn määrän pelin sisäisiä minuutteja, osa enemmän, osa vähemmän. Esimerkiksi lämpökamera etsii 3×3 alueen, ja se pitää asettaa rakennuksen katolle. Valvontakamera tutkii kaikki yhden rakennustyypin rakennusruudut ja niitä ympäröivät ruudut. Satelliittietsintä-kortilla tutkitaan jompikumpi puolisko pelilaudasta. Etsijät valitsevat kortin ja asettavat etsijähahmon pelilaudalle näyttämään mihin kohtaan apuvälinettä käyttävät.

Näkyvillä on kolme apuvälinekorttia. Vihreitä käytetään loppupelin arvauksissa.

Jos vakooja sanoo, ettei ole tuolla alueella, etsijät merkitsevät alueen sormenjäljillä. Sieltä on jo etsitty. Jos vakooja sanoo, että on alueella, merkitään koko muu alue sormenjälkimerkeillä. Apuvälineitä voi myös hylätä käyttämättä, jolloin hylätty kortti kuluttaa minuutin pelin sisäistä aikaa. Kun kolme apuvälinekorttia on käytetty tai hylätty, käännetään näkyville uudet kortit.

Lopulta vain muutama ruutu on merkitsemättä ja etsijät voivat käyttää neljä arvausta ja kysyä yksi kerrallaan onko hän jossakin tietyssä ruudussa. Kierros loppuu, kun vakooja löytyy. Vakooja saa pisteitä etsijöiden käyttämien ja hylkäämien apuvälineiden mukaan. Lisäksi hänellä on käänneltävänään tiimalasi, joka lisää pistepottia minuutilla aina loppuun valuttuaan.

Pikkuhiljaa suuri osa alueista on merkitty sormenjälkimerkeillä: niissä ruuduissa vakooja ei ole.

Jokainen toimii vuorollaan vakoojana ja parhaiten piiloutunut voittaa, eli se pelaajista, jonka löytämiseen muut ovat käyttäneet eniten minuutteja.

Kokemuksia pelistä

Tässä pelissä on jotakin hyvällä tavalla perinteistä. Jos olet pelannut Arvaa kuka? -peliä on tässä paljon samantyyppisiä elementtejä: kyselemällä suljetaan pois alueita. Myös Pekingin mysteerien päättely on samantyyppistä: ”sillä on viikset, joten hylkään nämä, joilla ei ole”. Nämä myös kuvaavat peliä sikäli hyvin, että jos et näistä klassikkopeleistä välitä, tämä ei ehkä ole sinun pelisi. Toisaalta idea on samantyyppinen kuin Scotland Yardissa: yksi on piilossa oleva vakooja, jota yhdessä etsitään. Laseistakin tulee vähän sama fiilis. Toki Arvaa missä -vakooja ei pyri karkuun vaan on aika passiivisessa roolissa.

Päättely on Arvaa missä? -pelissä tehty näkyväksi, eli varsinkin pienempien lasten kanssa tämä on myös mainio päättelyharjoitus. Jos selviää, että vakooja ei ole piilossa vesiruuduissa, aikuinen näkee osaako lapsi laittaa merkkinsä oikeisiin ruutuihin, eikä tule sitä tilannetta kuin Arvaa kukassa tai Pekingin mysteereissä, kun lapsi luulee löytäneensä oikean tyypin ja voittaneensa, ja päättely onkin jossain kohtaa hupsahtanut väärin päin. Päättely on juuri lapselle sopivalla tasolla: ”Jos vakooja on tällä alueella, se ei silloin ole täällä muualla, voin merkitä nämä”. Aikuisen ei paljon tarvitse päätellä, kunhan merkitsee vain.

Vielä on ruutuja tutkimatta

Apuvälinekorttien hylkäämismahdollisuus on mielenkiintoinen strateginen elementti. Aina kaikkia esillä olevia kortteja ei välttämättä kannata käyttää, jos ne kuluttavat monta minuuttia, eivätkä välttämättä anna samassa suhteessa lisäinformaatiota. Hylkääminen vie kuitenkin vain yhden minuutin, kun kortin käyttö saattaa viedä huomattavasti enemmän.

Toki silläkin on merkitystä mihin kortin käyttää ja missä järjestyksessä ne käyttää. Miten saan katetuksi mahdollisimman suuren alueen? Näillä valinnoilla voi olla oikeaa merkitystä siihen miten nopeasti vakoojan löytää. Ja koska kyseessä on etsijöiden osalta yhteistyöpeli, voi myös apuvälinekortteja valitessa käydä lasten kanssa hyviä keskusteluja siitä mitä tapahtuu, jos minkäkin kortin valitsee. Muutenhan peli on melko tuuripeli, kovin ”taidokkaasti” ei ole mahdollista piiloutua ja etsimisessäkin tuurilla on suuri(n) merkitys.

Tiimalasin voi jättää pienimpien kanssa pelatessa hyvin poiskin. Se aiheuttaa vähän ylimääräistä hässäkkää ja kiirettä, vaikka tosiasiassa sen antamat sakkominuutit eivät ole kovin merkittäviä lopputuloksen kannalta. Kiireen tunnun se kyllä saa hyvin aikaiseksi ja peli vaikuttaa sen vuoksi paljon nopeuspeliltä, vaikkei sen ydin sitä ole.

Loppupisteytys on perin veikeä, sillä omalla suorituksellasi ei ole oikeastaan mitään merkitystä omiin pisteisiisi vaan pisteesi tulevat suoraan sen mukaan miten hyvin toiset ovat etsimisessä onnistuneet. Sen sijaan oma suorituksesi vaikuttaa toisten pisteisiin, eli omaan sijoitukseesi pääset kyllä vaikuttamaan hyvin pärjäämällä. Toki omilla säännöillä pelaten pisteet voi vaihtelun vuoksi jossakin pelissä kirjata myös etsijöille.

Mutta sitten se olennaisin, eli mitäs lapset tästä tykkäävät? Meidän 8- ja 10-vuotiaat pitävät pelistä (ja niistä pahvilaseista), mutta erityisesti 8-vuotiaan suosikkeihin tämä kuuluu. Peli toimii hyvin perhepelinä lasten kanssa, mutta on enemmän sinne pienempien lasten suuntaan kallellaan eli yläasteikäisten kesken tai varsinkin aikuisten kesken pelattavaksi kannattaa hankkia jokin muu peli. Hedelmällisin ikä on varmaankin 7-10 vuotta (ehkäpä jopa 6-10), mutta pienempikin pärjää mukana, varsinkin etsijätiimin apuna.

8-vuotiaan arvio: Kiva peli, jossa täytyy käyttää vähän aivoja. Kun käyttää mahdollisimman pienet numerot, niin toinen saa mahdollisimman vähän pisteitä. Etsijänä kivointa on se, jos ensimmäinen kortti osuu juuri vakoojan piilopaikan kohdalle, mutta joskus joutuu etsimään pitkään, että pääsee edes lähelle. Vakoojana on kivointa etsiä piilopaikka ja sanoa, että osuuko se kortti vai eikö osu, nimittäin se voi osua juuri siihen piilopaikkaan, mikä se on aika jännittävää. Hyvä perhepeli, joka on mukavan lyhyt, 20 minuuttinen. Ja oikeastaan koko pelissä aika ratkaisee.

Arvostelukappaleesta kiitos Tacticille.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

Create your website at WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: