Ensiaskeleet netin syövereistä printattujen pelien maailmaan

Meille kotiutui laminointilaite (enkä edes ostanut sitä tätä varten…) ja siitä innostuneena ajattelin kokeilla tulostaa ja laminoida pari print-and-play peliä. Etsin sellaiset pelit, joissa printattavaa ei ole ihan liikaa, ja jotka löytyvät bgg:stä, vieläpä jollakin mittapuulla hyväksi määriteltyinä. Pelattavaksi osuikin aika kivat pelit, tässä lyhykäiset kuvaukset ja kokemukset yhdestä kupongintäyttöpelistä, yhdestä korttipelistä sekä yhdestä laattojenasettelupelistä.

Torpedo Dice

2-4 pelaajaa, 15 minuuttia, 8+

Torpedo Dice lautapeli kupongintäyttöpeli print and play

Torpedo Dice (2018) on Chris Jamesin kupongintäyttöpeli. Printattavat tiedostot löytyvät Stratus Gamesin sivuilta: http://www.stratusgames.com/torpedo-dice Printata tarvitsee ainoastaan pelaajalaudat. Lisäksi tarvitaan tussit ja 3-5 noppaa pelaajamäärästä riippuen.

Pelissä pyritään tuhoamaan (vasemmanpuoleisen) vastustajan sukellusvene, jonka kuva on pelaajan omalla kupongilla. Ampuminen tapahtuu nopalla siten, että 3×3 kokoisella alueella ammukset osuvat nopan silmäluvun mukaisiin kohtiin. Pelaaja päättää mihin ampumisen kohdistaa, pyrkien tuhoamaan sukellusveneen osia ja välttäen samalla ampumasta ohi tai jo osuttuun kohtaan.

Joka kierros heitetään pelaajamäärä +1 noppaa, joista kukin pelaaja valitsee yhden. Nopan silmälukua voi muokata ennen ampumista erikoistoiminnoilla (esim. lisätä tai vähentää silmäluvusta yhden tai poistaa yhden silmän silmäluvun määräämästä ampumakuviosta). Jotta erikoistoimintoja saa käyttöön, ne täytyy kuitenkin aktivoida käyttämällä noppia aktivointiin ampumisen sijaan. Erikoistoiminto poistuu käytöstä, kun toinen pelaaja saa tuhottua sukellusveneestäsi vastaavan osan. Jos hän tuhoaa kaikki sukellusveneen osat, hän voittaa. Peli päättyy myös, jos ohiampumisia kertyy riittävästi.

Torpedo Dice hävitty peli
Kaikin mahdollisin tavoin hävitty peli

Hiukan erilainen laivanupotuspeli yllätti minut ja oli oikeinkin mieleinen. Kuponki näyttää hyvältä ja pelissä saa tehdä mielekkäitä valintoja: alkuun tekee mieli vain ampua, eikä “hukata vuoroja” erikoistoimintojen aktivointiin, mutta lopulta niiden hyödyntäminen mahdollistaa tehokkaamman tähtäyksen. Jos aktivoinnissa ei ole riittävän nopea, ehtii vastustaja tuhota kriittisen osan aluksesta ennen kuin olet ehtinyt edes hyödyntää koko erikoistoimintoa. Ehdottomasti jatkoon, tätä pelaan mielelläni! Ensimmäinen oma pnp-kokemus on reilusti positiivisen puolella.

Thunder visitors

1-3 pelaajaa, 20 minuuttia, 9+

Thunder Visitors print and play korttipeli

Korttipeleistä halusin testata sellaista peliä, jossa kortteja (ja siten printattavaa ja leikattavaa) ei ole ihan älyttömästi. Etsiessäni törmäsin bgg:ssä juuri päättyneeseen One sheet contestiin 2019, jonka voittajaksi oli valikoitunut juurikin tämä Pieter Falunin suunnittelema Thunder Visitors (2019). Ideana One sheet contestissa oli, että sääntöjä lukuunottamatta kaikki pelin materiaali pitää mahtua printatessa yhdelle sivulle. Bgg:ssä pelillä ei vielä juuri ole reittauksia, mutta luotin siihen, että kisan voittajana siinä on varmasti jotain mielenkiintoista. Printattavat tiedostot löytyvät pelin sivuilta bgg:stä. Lisäksi jokainen pelaaja tarvitsee erivärisen nopan.

Teema on mielenkiintoinen. Pelaajat yrittävät nauhoittaa myrskyjen mahtavia ääniä ehtimällä paikalle myrskyn syntyessä. Myrsky syntyy olosuhteiden ollessa oikeat: tarvitaan sähkövaraus, tuulta ja maasta kohoava pinnanmuoto. Näitä yhdistelmiä pelaajat pyrkivät tekemään pelaamalla kortteja pöytään ja yhdistelemällä korttien kulmissa olevia symboleita.

Kierroksella pelataan yksi kortti/pelaaja, jonka pelaajat valitsevat kädestään yhtä aikaa. Edellisen kierroksen viimeisenä pelattu kortti määrittää värein ja symbolein järjestyksen seuraavan kierroksen pelattaville korteille. Kaksinpelissä ensin korttinsa ruudukkoon pelannut saa lisäksi valita kortin kolmesta toiminnosta kaksi, kun jälkimmäisen kortin pelannut saa valita yhden toiminnon (ja määrittää kortillaan lisäksi seuraavan vuoron korttien järjestyksen). Toimintoja ovat esimerkiksi pyöräytä korttia pöydällä, vaihda kortti käteen, työnnä korttijonoa, liikuta noppaa tai nosta sen silmälukua: kummallakin on oma noppa, joka liikkuu korttiruudukossa tavoitteena löytää myrsky. Myrskyyn päätyneen nopan silmäluku toimii kertoimena korttien energia-arvoille, jotka määräävät myrskyn pisteet. Peli loppuu, kun kaikki 16 korttia on pelattu.

Thunder Visitors pnp korttipeli käynnissä
Peli käynnissä. Uutta myrskyä ei tällä vuorolla synny.

Torpedo Dice on valmis peli, mutta Thunder Visitors vaikuttaa vielä hieman keskeneräiseltä. Säännöissä on muutamia avoimia kohtia ja vaikka perusidea toimiikin, täytyy odotella, jos säännöistä ilmestyisi vielä hiotumpi versio. Pelin kilpailusivulta oli myös mielenkiintoista lukea pelin kehityksen vaiheista. Suunnittelija oli muuttanut peliä ihailtavan paljon kommenttien pohjalta.

Mechanical Beast

1-4 pelaajaa, 20-40 min, 10+

Mechanical Beast print and play lautapeli
Kaksinpeli loppusuoralla

Viimeiseksi testattavaksi pnp-peliksi valikoitui Ben Moraytan laattojenasettelupeli Mechanical Beast (2019). Valitsin pelin, koska Thunder Visitorsin myötä innostuin bgg:n pelikilpailuista. Tämä peli on ehdolla bgg:n 2019 Solitaire Print and Play -kisassa, joka on vielä käynnissä. Ajattelin, että on hauska opetella yksi peli ja seurata miten se pärjää. Keskustelussa sitä oli kehuttu ja idea vaikutti mielenkiintoiselta. Tämä oli työläin peli valmistella, koska laattoja oli paljon, enkä ollut investoinut riittävän paksuun paperiin, joten jouduin liimaamaan laatoille vielä taustatkin ennen laminointia. Puuh.. Printattavat tiedostot löytyvät pelin sivuilta bgg:stä.

Mechanical Beastissa pelaajat pyrkivät sammuttamaan valtavan villiintyneen robotin kömpimällä sen sisään ja etsimällä ohjauskeskuksen. Kun otus on sammutettu, sen sisältä pitäisi vielä päästä pois, mutta ongelmana on, että robotti tuhoaa itsensä laatta laatalta sammutuksen jälkeen.

Peli on yhteistyöpeli tai soolopeli (myös kilpailullinen variantti löytyy). Pelaajilla on omat insinöörimeeplet ja lisäksi robottiapulainen. Vuorolla voi valita käyttääkö omaa insinööriä vai apulaista. Alkuun villiintynyttä robottia tutkitaan liikkumalla sen sisällä, asettamalla laattoja (huoneita) ja aktivoimalla vaihteita, jotka muuttavat huonejärjestystä. Kun ohjauskeskuslaatta löytyy ja insinööri sammuttaa robotin, alkaa pakovaihe, jossa laattoja poistuu yksi kerrallaan. Peli voitetaan, jos insinöörit pääsevät turvallisesti pakoon.

Kun verrataan mielestäni täysin valmista Torpedo Dicea, säännöiltään viimeistelemätöntä Thunder Visitorsia ja tätä, niin tässä säännöt ovat hyvät ja kattavat, mutta graafinen ulkoasu vielä hieman keskeneräisen oloinen. Peli on mielenkiintoinen puzzle, joka kyllä toimii tavoitteessaan: on mielenkiintoista pohtia miten laattajärjestystä saa muokattua ja lopulta pakovaihe luo painetta suoriutua pikaisesti. Pelasin tällä pelillä myös ensimmäisen soolopelini ikinä, koska kilpailu, jossa peli on mukana, on nimenomaan soolopelikilpailu. Hyvin toimi ja nippanappa voitin, vaikka välillä oli tuskaisia hetkiä.

Mechanical Beast print and play soolopeli
Soolopelissä sekä insinööri minä että pikkurobottiapuri onnistuimme löytämään ulospääsyn.

Mitäs jatkossa?

Ei minusta ehkä kovin innokasta pelien printtailijaa tule. Jonkun verran vaivaa täytyy hommassa nähdä, ja lopulta taitaa kuitenkin olla niin, että ne parhaat julkaistaan (vähintäänkin lopulta) jossakin muussa kuin pnp-muodossa. Haastavinta tuntuu olevan etsiä ja löytää ne hyvät pelit, kun tarjontaa on niin älyttömästi. Ja meneehän puuhaan myös mustetta.. Sen verran kiva kokeilu kuitenkin oli, että jos hyvään print-and-play peliin törmäisin vaikka jollain pelikaverilla tai netin keskustelussa, en arastelisi kokeilla itsekin. Erityisesti kupongintäyttöpelin printtaus sujui kyllä näpsäkästi, muissa testatuista oli enemmän vaivaa. Lisäksi oli mielenkiintoista tutustua pelien kehitykseen ja testaukseen kilpailusivujen kautta.

 

Advertisements

5 thoughts on “Ensiaskeleet netin syövereistä printattujen pelien maailmaan

Add yours

  1. Mirva,
    (sorry for using English – I hope this is better than trying to do a Finnish translation and posting gibberish!)
    Thank you so much for picking Mechanical Beast for your post! It’s really an honor to be selected out of so many good options for a review!
    You’re right about the graphics – they’re simple, and in the Print-and-Play they’re low resolution on purpose. But this game has taken a life of its own, and I will definitely try publishing through some channel or other! At that point, I’m planning on hiring an artist to do a much better job on the tiles (without losing its aesthetics), and unless the publisher objects, my plan is to keep the print-and-play free, and update it with new art!
    Glad you liked the game (unless Google translate is misquoting you, ha ha), and hope you enjoy it some more. If you entered your email in the download form, I send updates to those addresses when something important happens (like a new version, and definitely if/when it gets published). If not, you can follow on BGG, if you’d like… 🙂
    Thanks again!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

Create your website at WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: