Carcassonne Safari

Blogi meinasi jäädä kevätkiireiden jalkoihin, mutta mikäs sen parempi peli tauon katkaisemiseen kuin uusi Safari-versio Carcassonnesta. Carcassonneilla on oma paikkansa sydämessäni vaikka ne harvemmin pelipöytään päätyvätkään. Lasten kanssa suosio on meillä taattu, oli versio mikä hyvänsä.

Carcassonne Kivikausi on ensimmäinen lautapeli, jonka itse aikuisiällä hankin, kun ensin olin innostunut perus-Carcassonnesta. Tästä on aikaa lähes 15 vuotta. Carcassonne on oikeastaan juuri se lautapeli, joka sai minut opiskeluaikana innostumaan lautapeleistä. Lisäksi se on ensimmäinen perhepeli, jota omien lasten kanssa on pelattu n. nelivuotiaasta alkaen. Näistä syistä tartun tuntemattomaan Carcassonneen aina innolla, vaikka peleinä arvostan nykyään hieman raskaampia pelejä, eikä mikään aiemmin tuttu versio Carcassonnesta enää aikuisporukalla ykkössuosikkejani pelivalinnaksi ole.

Ikäsuositus: 7+
Pelaajamäärä: 2-5
Peliaika: 30 min

Mistä on kyse?

Carcassonne Safarissa vuorolla nostetaan yksi laatta, asetetaan se pelialueelle ja asetetaan laatalle halutessaan seuraaja. Kuulostaa siis hyvin Carcassonnemaiselta. Laatoista rakentuu polkuja ja pensaikkoja sekä savannia, jossa on apinanleipäpuita.

Carcassonne Safari lautapeli laatat
Carcassonne Safarin maisemaa

Pensaikoissa ja poluilla on eläimiä, jotka määrittävät paljonko pisteitä ne valmistuttuaan antavat pelaajalle, jonka seuraaja ko. paikassa on. Pensaikon koolla tai polun pituudella ei ole merkitystä, ainoastaan sillä, montako erilaista eläintä löytyy. Ensimmäinen eläinlaji antaa yhden pisteen, toinen kaksi, kolmas kolme jne, jolloin pisteytys kokonaisuudessaan on 1=1, 2=3, 3=6, 4=10 ja 5=15. Lisäksi pensaikoissa on lintuja, joista saa yhden pisteen kustakin. Pisteytystapa eroaa siis täysin perinteisestä Carcassonnepisteytyksestä.

Jos asettamallasi laatalla on apinanleipäpuu, voit laittaa sinne seuraajan pötköttämään ja saat – et pisteitä, vaan kaksi satunnaista eläinlaattaa. Jos tämä apinanleipäpuulaatta ympäröidään pelin aikana kokonaan laatoilla, saat seuraajasi pois ja kaksi eläinlaattaa lisää.

Ja mitä eläinlaatoilla sitten tehdään? Ensinnäkin niitä voi käyttää buustaamaan pensaikkojen ja polkujen pisteytystä lisäämällä valmistuneeseen pensaikkoon/polulle jonkun eläimen, jota siellä ei vielä ole. Toinen vaihtoehto on rakentaa juomapaikkoja. Jos vuorollasi et aseta seuraajaa tai siirrä puistonvartijan autoa (tästä lisää myöhemmin), voit eläinlaatoillasi aloittaa tai jatkaa juomapaikkaa. Ensimmäinen laatta juomapaikalla antaa 3 pistettä, toinen 4 ja kolmas viisi. Neljäs laatta valmistaa juomapaikan ja antaa 6 pistettä ja lisäksi 3 pistettä sille, jonka seuraaja juomapaikalla on. Voit siis jatkaa myös toisen pelaajan juomapaikkaa, kunhan kaikissa paikan eläinlaatoista on eri eläin.

Carcassonne Safari lautapeli juomapaikka
Valmis juomapaikka

Lisäksi pelissä on mukana kaksi puistonvartijan autoa, jotka ovat aina jonkun laatan/laattojen vieressä. Jos et vuorollasi aseta seuraajaa tai aloita/jatka juomapaikkaa, voit siirtää puistonvartijan auton itsellesi sopivampaan paikkaan. Vielä parempi: jos pelaat laatan auton päälle, voit ottaa auton itsellesi, pelata vuoron normaalisti (asettaa seuraajan jne) ja pisteytyksen yhteydessä saat autosta kolme pistettä. Vuorosi lopuksi asetat auton valitsemaasi uuteen paikkaan. Tässä kohtaa säännöt ovat epäselvät. Esimerkistä on tulkittavissa, että jos laatan pelaa auton päälle, vaihtoehtona olisi tämän jälkeen vain seuraajan asettaminen polulle, pensaikkoon tai puun alle, ei seuraajan asettamatta jättäminen ja sen myötä eläinlaatan laittaminen juomapaikalle. Autoa siirretään jälkimmäisessä tapauksessa kuitenkin vasta pisteytysvaiheessa, joten johdonmukaisesti vaihtoehdot olisivat seuraajan asettaminen tai juomapaikka, jos seuraajaa ei aseta. Hmm. Pelasimme jälkimmäisellä tavalla, mutta väärinhän se varmasti meni. Kertokaapas miten tämä oikeasti menee?

Carcassonne Safari lautapeli
Puistonvartijoiden autot lähtötilanteessa.

Kun laatat loppuvat, loppuu pelikin. Lopuksi keskeneräisistä poluista ja pensaikoista saa pisteitä 1 piste/eläin riippumatta eläinlajeista. Lisäksi eläinlaatat antavat pisteen/laatta.

Kokemuksia Carcassonne Safarista

Tartuin ohjekirjaan ajatuksella, että vilkaisen miten pisteytys menee ja sitten pelataan. Eroja perus-Carcassonneen oli kuitenkin niin paljon, että säännöt piti lukea ihan huolella ja varsinkin puistonvartijan autoja koskevat säännöt jättivät avoimeksi jo yllä kerrotun seikan. Bgg:stäkään ei löytynyt vastausta, joten todennäköisesti mietittiin turhan vaikeasti. Miinusta kuitenkin muuten selkeälle ja havainnolliselle sääntökirjalle tästä.

Pelin komponentit ovat laadukkaan oloiset, mitäpä Carcassonnelta muuta voisi odottaa. Seuraajat ovat pienempiä kuin muissa versioissa, ja myös eläinlaatat ovat pieniä. Isompia ne eivät kyllä mahtuisi olemaankaan, mutta varsinkin eläinlaattojen käsittely voi aiheuttaa harmaita hiuksia ei-niin-näppärille sormille. Eläinten kuvat mastolaatoissa on (varmaankin selkeyden vuoksi) erotettu valkoisella reunuksella, mikä tekee visuaalisesta ilmeestä vähän luonnottoman. Hauskasti teeman mukaisesti pistelaskunappulat ovat suloisia norsuja.

Carcassonne Safari lautapeli pistelasku
Norsut laskemassa pisteitä

Koin varsinkin kaksinpelissä autot vähän ylimääräisiksi. Käytännössä kaksinpeli ajautuu helposti siihen, että kummallakin on “oma auto”, josta pyritään hyötymään mahdollisimman paljon. Periaatteessahan autolla voisi myös ohjailla toisten peliä itseä hyödyttävään suuntaan houkuttelemalla toiset asettamaan laattoja tiettyihin kohtiin, mutta tällaista vaikutusta emme liiemmin huomanneet. Useamman pelaajan pelissä autot toimivat paremmin.

Juomapaikat ovat hauska lisä. Jos saa “turhan” laatan, ei vuoro menekään hukkaan, vaan voi jatkaa juomapaikkaa tai aloittaa sellaisen. Jotenkin täysin Carcassonne-ajattelun vastaiselta tuntuu se, että juomapaikan saa rakentaa mihin tahansa savannille, vaikka oman laattansa on asettanut muualle. Ihan toimiva juttu tuo kuitenkin on. Tosin lasten kanssa pelatessa kiukkua meinasi tulla, kun tuli haettua pisteet toisen juomapaikalta.

Polkujen ja pensaikkojen pisteytys eri eläinlajien määrän mukaan oli mukavan erilainen kuin Carcassonneissa yleensä. Kaipasin kuitenkin myös alueen kokoon/pituuteen perustuvaa pisteytystä, “koska niin on aina ollut”. Safarissa on usein vaikea löytää mielekästä paikkaa laatoille, kun alueella on jo tietty eläin. Toisaalta se johtaa juomapaikkojen rakentamiseen ja autojen hyödyntämiseen, joten on ihan tarkoituksemukaista, että laatan sopivuus osin menettää merkityksensä.

Carcassonne Safari toimi pelinä kyllä, mutta edelleen itse otan pöytään Carcassonneista mieluiten Kivikauden. Se toimii hyvin myös Carcassonnen idean opetteluun, koska säännöt ovat selkeät ja yksinkertaiset. Lasten mielipide Safarista oli myös, että “saa palauttaa”.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

Create your website at WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: