Välipäivien pakanrakennusta

Joulun välipäivinä meillä rakenneltiin korttipakkoja. Omasta lautapelihyllystä pakanrakennuspeleistä löytyy vain Dominion. (Tai no, Flamme Rougehan on myös ikään kuin pakanrakennusta, vaikkakin käänteisenä). Olin napannut meille kirjastosta pelit: Trains: Rising Sun ja Clank! Deck Building Adventure – välipäivien kattaus oli siis valmis. Näistä kumpaakaan ei oltu aiemmin kokeiltu. Lisäksi keksittiin, että lapsillekin olisi kiva opettaa pakanrakennuspeli ja valittiin Dominion, koska se oli näistä ainoa suomenkielinen.

Dominion

Dominion

Dominion (2008) on peli, joka pelin aikaisen pakanrakennusmekaniikan lautapeleihin toi. Se voitti Vuoden aikuistenpeli -palkinnon Suomessa vuonna 2009, ja on muutenkin tosi palkittu peli. Meillä se ei pääse pelipöytään kovinkaan usein eikä ole aiemminkaan oikein päässyt, vaikka ihan kiva peli onkin. Nyt se kuitenkin suomenkielisenä pääsi pöydälle esimerkkinä pakanrakennuspelistä.

Dominionissahan perusideana on, että kaikilla on alkuun oma pieni aloituspaikka, kaikilla samanlainen, josta nostetaan viisi käsikorttia. Näillä korteilla voi ostaa pakkaansa lisää kortteja: toimintokortteja, pistekortteja tai rahaa. Otettavissa olevat toimintokorttipinot vaihtuvat joka peliin, mistä tulee peleihin vaihtelua. Uudet ja pelatut kortit menevät pelaajan omaan poistopakkaan. Joka vuorolla nostetaan uudet viisi korttia ja poistopakka sekoitetaan uudeksi nostopakaksi, kun se loppuu. Peli loppuu, kun kolme mitä tahansa korttipinoa tai arvokkain pistekorttipino loppuu. Pakkaansa eniten voittopisteitä kerännyt voittaa. Ongelmana on, että voittopisteet ovat pelin aikana ns. turhia kortteja paikassa ja siksi pelkästään niiden osto ei ole kovin vahva tai edes mahdollinen strategia.

Dominion lautapeli
Dominionin korttipakat pöydällä

Lapset 7 ja 8 vuotta ottivat pelin hyvin vastaan. Pelin opettelu kävi helposti, kun vuorot pelattiin alkuun avoimin kortein. Yllättävän nopeasti apua ei enää tarvittukaan. Nuorinhan harjoittelupelin lopulta vei, ja uudelleenkin pitäisi kuulemma pelata – eiköhän se toteudu lähipäivinä. Dominionin vaikeustasoa voi lisätä kivasti pikkuhiljaa valitsemalla kortit fiksusti ja kun mekaniikka on hyvin hallussa, on helppo kokeilla muitakin pakanrakennuspelejä.

Mietin miksi Dominion ei ole koskaan itseäni niin ihastuttanut. Ehkä syynä voisi olla teeman keveys. Korteissa on kyllä kuva ja nimi, mutta liittyvätkö ne kovinkaan kortin toimintoihin? No okei, ehkä jos vähän miettii, niin toki. Mutta ei se asiaa ajattelematta sieltä välity.

Trains: Rising sun

Trains

Trains on kuin Dominion, johon on vaihdettu teema ja lisätty pelilauta. Vähän kärjistäen, mutta aika lailla näin. Peliin otetaan valittavaksi 16 pakkaa, joista puolet arvotaan, mistä tulee vaihtelua pelikertojen välille. Dominionin tapaan omaan pakkaan ostetaan raha-, toiminto- ja voittopistekortteja. Tätä pakkaa sitten kierrätetään uudelleen ja uudelleen. Toimintoina on valittavana myös junaradan- ja aseman rakentaminen. Nämä rakennetaan pelilaudalle ja ne tuovat pelin lopussa pisteitä, mutta niiden rakentaminen tuo omaan pakkaan kuitenkin roskakortteja. Meillä pelattu peli oli Trains: Rising sun (2014), jossa on mm. reittibonuskortit erona alkuperäiseen Trainsiin (2012).

Trains Rising Sun

Junateema toimii hyvin ja omasta mielestäni pelilauta syventää pelikokemusta. Toki puukuutiot olisi voinut korvata vaikkapa samanlaisilla pikkuvetureilla kuin Paris Connectionissa. Alkuvalmistelujen määrä kuitenkin on vaan minulle liikaa. Dominionissa kortit on kivasti pelilaatikon koloissa, Trainsissa ei (ainakaan meidän kirjastoversiossamme). 16 korttipakan etsiminen turhauttaa jo ennen kuin peli ehtii alkaa.. Hyvä puoli pelissä on, että nimenomaan kaksinpeliä varten tulee mukana kaksi erilaista pikkukarttaa. Trains hyppää omassa rankingissani Dominionin edelle.

Clank! A deck-building adventure

Clank!

Clank! A deck-building adventure (2016) nousi suoraan suosikkipelieni listalle. Onneksi nimi oli jäänyt mieleen jostain lukemastani blogista, sillä pelin ulkoinen olemus ei ollenkaan kutsunut ottamaan kokeiluun.

Clankissa tarjolla olevat kortit poikkeavat Dominionista ja Trainsista siten, että vakiona tarjolla on neljä korttia ja loput kuusi täydennetään pakasta, jossa kortit ovat sekaisin. Pakkaan ostettavien korttien lisäksi tarjolle voi tulla käytettäviä ja pois heitettäviä apuvälineitä sekä hirviöitä, joita vastaan taistellaan. Pakkaan kerättävissä korteissa voi olla kokemusta (jolla ostetaan lisäkortteja tai käytetään tavaroita), askeleita (joilla liikutaan luolastossa), miekkoja (joilla taistellaan hirviöitä vastaan) ja rahaa sekä voittopisteitä.

Clank! lautapeli
Clankissa liikutaan luolastossa

Pakanrakennus on olennainen osa peliä, mutta sen lisäksi (tai sen avulla) pelissä liikutaan luolastossa etsimässä artefakteja ja siinä sivussa kaikenlaista muutakin. Matkalla pitää varoa pitämästä meteliä (clank). Meteli näkyy pelissä clank-kuutioina, jotka lohikäärmeen hyökätessä laitetaan samettisen pussukkaan, josta niitä nostetaan ja pelaajat ottavat osumaa, jos omia kuutioita nousee.

Pelissä pitää seurata muiden touhuja, sillä kun joku pelaajista lähtee nousemaan ylöspäin luolastossa, on pelin loppu lähellä. Kun ensimmäinen poistuu tunneleista artefaktin kanssa tai kuolee, on jäljellä enää kolme kierrosta, joiden jälkeen kaikki kuolevat. Luolastossa olisi päästävä maan pinnalle, jolloin pääsee mukaan loppupisteytykseen ja mielellään vielä ulos linnasta, jolloin saa bonuspisteitä.

Pidän kovasti Clankin korteista: ne on nimetty ja kuvitettu oivaltavasti. Yllättävän hauskaa on myös afrikantähtimäinen laattojen kääntäminen: suurimmat voittopistemäärät eli artefaktit ovat kuitenkin näkyvissä eli liian suurta painoa kääntelyllä ei ole. Kokonaisuus toimii tosi hyvin ja myös kiirepaniikki jonkun laukaistessa pelin loppumisen tuo oman lisänsä peliin. Pelilaudan kuvituksessa olisi kyllä parantamisen varaa. Osa tunneleista(?) on maan alla ja osa on linnan sisällä. Olisiko linnan sisällä kuitenkin voinut olla vaikka käytäviä tunneleiden sijaan?

Mitäs nyt?

Pakanrakennus mekaniikkana on itselleni mieleinen ja näyttää siltä, että jopa pärjään tämäntyyppisissä peleissä, mikä on virkistävää vaihtelua kotipeleissä sekä itselleni että peliseuralle. Seuraavaksi kokeilulistalla voisi pakanrakenteluista olla Dale of Merchants söpöine eläimineen. Ja ehkä jopa suoraan ostoslistalla Clank! In! Space! Onko sinulla lemppareita pakanrakennuspeleistä?

 

 

Advertisements

2 thoughts on “Välipäivien pakanrakennusta

Add yours

  1. Omat suosikkini ovat puhtaista pakanrakennuspeleistä Shards of Infinity ja Dale of Merchants; muuten suosittelisin vaikkapa The Quacks of Quedlinburgia, Great Western Trailia ja Concordiaa, joissa kaikissa on kiinnostava pakanrakennuselementti.

    Liked by 1 person

Leave a Reply to Annika S. Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

Create your website at WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: